Monday, August 6, 2012

ISLAM DI CHINA DILARANG BERPUASA



Parti Komunis China telah meningkatkan usaha untuk menghalang umat Islam di Xinjiang dari berpuasa dan melawat masjid-masjid pada bulan Ramadan.

Satu kenyataan daripada pegawai-pegawai dalam Per
bandaran
Zonglang yang di daerah Xinjiang, Kashgar berkata "jawatankuasa daerah telah mengeluarkan dasar yang komprehensif untuk mengekalkan kestabilan sosial dalam tempoh Ramadan."

Uighurs orang yang kebanyakannya Islam mencakupi kira-kira separuh daripada penduduk Xinjiang dan kerajaan telah lama melaksanakan sekatan ke atas aktiviti keagamaan di kawasan itu, Financial Times melaporkan. Kaum Uighurs menentang dasar penjajah di tanah air mereka dan pergolakan telah meningkat di kawasan itu sejak rusuhan kaum pada tahun 2009 membunuh hampir 200 orang, Times.

Pergolakan yang semakin meningkat membawa kepada yang lebih ketat ke atas agama sebagai pegawai pendidikan adalah digalakkan untuk memastikan kanak-kanak Islam makan semasa tempoh Ramadan, Pakistan News Antarabangsa melaporkan.

"Ia adalah dilarang untuk kader Parti Komunis, pegawai awam (termasuk mereka yang telah bersara) dan pelajar untuk mengambil bahagian dalam aktiviti agama Ramadan," kata kenyataan Zonglang Perbandaran dibaca

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...