Thursday, July 26, 2012

MUTIARA PERSAHABATAN



“Sahabat, masa perjuangan diisi dengan zikrullah, meskipun dalam penat lelah tetap terus beramal ibadah dan sentiasa menjaga Ruhuhiyyah, lalu dia menjadi pejuang yang kuat dan tabah dalam mengharungi segala mehnah. Darinya akan terpancar “izzah” lantaran keindahan kalam yang dimadah yang mampu mengubat hati yang gundah, malah yang lalai dari Allah kembali ke jalan yang terarah”

Sahabat…jika hari ini aku terlalu gembira, sedarkanlah aku dengan amaran-amaran Allah…
Jika ku bersedih tanpa kata pujuklah aku dengan tarbiah Pencipta…
Jika ku lemah tak berdaya, ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga…
Jika di antara kita ada tembok yang memisahkan, ajaklah aku untuk meleraikan segera…
Jika pernah hatimu terluka, luahkanlah agar aku berubah…
Dan esok…jika aku lena tanpa terjaga, iringilah lenaku dengan kalungan doa…
Berjanjilah wahai sahabat…ukhuwah kita selama-lamanya…

Ukhuwah itu bukan terletak pada pertemuan…
Bukan pada manisnya ucapan dibibir…
Tetapi pada ingatan seseorang sahabat terhadap sahabatnya yang lain didalam doanya…
(Imam Al-Ghazali)

Persahabatan ibarat satu janji yang dibuat didalam hati. Tidak dapat ditulis dan tidak dapat dibaca…Namun tidak terpisah dek jarak, takkan berubah dek masa. Sekali bersahabat selamanya akan bersahabat.

Hargai bila berdua, sayangi bila bersama, maafkan bila terluka, ingati bila sunyi dan selalulah bertenang. Semoga selesa dan bahagia.

2 comments:

  1. Salam Ramadhan..InsyaAllah sahabat mencerminkan diri kita :)
    Visit me here..

    http://norhidayahjaffri.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...